Napisane przez: Martin | 08/08/2014

Notatki o Cerkwi Katakumbowej w Z.S.R.R. (fragment)

„…1938 r., drugi koszmarny rok „Jeżowszczyny”… Niezadługo przed Paschą aresztowali. Stoję 4 dni w „sobacznikie”. Tak zowią celę gdzie stoją, gdyż usiąść nie ma możliwości, zbyt ciasno. Okazjonalnie wzywają na przesłuchania. Jedni powracają szybko, inni są przetrzymywani. Im dłużej ich przetrzymują, tym bardziej niepokojąco się robi za nich. Przecie wszystko jedno, oni i tak podpiszą wszystko to, co już było wcześniej napisane. Tylko będą pobici i wymęczeni. Na koniec, wzywają mnie. Idę i się modlę: „Boże, oświec, zbaw i uchowaj!” Nigdy ja tak się nie modliłem, albowiem wiedziałem, że już żadnej ludzkiej nadziei nie ma! Modliłem się, zamykając oczy, całą duszą, wszystkimi myślami, całym sercem: „Boże, uwolnij!”. Czułem doskonale, że Bóg tutaj, obok z prawej, wszystko słyszy, wszystko wie, wszystko rozumie, wszystko może!… „Boże, uwolnij!”.. Modlitwami Twych męczenników w całej Rosji! Modlitwami, teraz, po całej ziemi rosyjskiej, potajemnie, w katakumbach modlących do Ciebie szeptem, ze łzami!.. Boże, uwolnij! Uwolnij, aby potem, gdziekolwiek na wolności powiedzieć innym o tym, co wyprawia się teraz w Rosji!…”

Bóg usłuchał modlitwy. Dokonał się cud! Jak to wszystko się obróciło – trudno objaśnić, trudno samemu uwierzyć w to, co się dokonało!..

(…)

..”Chrystus Zmartwychwstał” śpiewali cicho i z radością. Wydawało się, że śpiewali nie ludzie, – a aniołowie!..

Córeczka moja stała ze świeczką w rękach i sama lśniła niczym świeczka. Bardziej radosnych, bardziej szczęśliwych oczów, niż te co były u niej wtedy, ja nigdy w życiu nie widziałem.

Czy to było? Czy nie był to złoty sen? Słowami ja nie mogę, nie śmiem opowiedzieć o tym, co było… Niebiosa zeszły na ziemię i ludzie stawali się jak aniołowie! Morze miłości!

Jedni drugich obejmijmy,

Jedni drugim przebaczmy;

Imię Chrystusowe

W sobie umieśćmy!

Radość, otrzymana od tej światłej jutrzni katakumbowych cerkwi, – po dziś dzień daje siły żyć, utraciwszy wszystko: rodzinę, Ojczyznę, szczęście, karierę naukową, przyjaciół, zdrowie!..”

 

Profesor Iwan Andrejew

Notatki o Cerkwi Katakumbowej w Z.S.R.R. (1947 r.)

„Prawosławna Ruś” -Emigracyjne wydanie Rosyjskiej Zagranicznej Cerkwi Prawosławnej. Tekst w całości: Заметки о катакомбной церкви въ С.С.С.Р.
.

Skomentuj

Kategorie

